• Welcome to RadioDJ - Free Radio Automation Software Forum. Please log in or sign up.

Wat heb ik nodig om legaal uit te zenden in België?

Started by Pascal, January 09, 2017, 11:13:41 PM

Pascal

Ik zou graag een radio starten die slechts 22 uur per week uitzendt. Ik ben in het bezit van een SABAM-licentie en een SIMIM-licentie voor kleine webcaster. Weet er iemand of er nog andere formaliteiten moeten vervuld worden om volledig in regel te zijn met de Belgische wetgeving? Ik denk dat ik met de twee licenties voldoende heb om legaal uit te zenden. Met dank voor jullie antwoord!

FreerunMedia

Quote from: Pascal on January 09, 2017, 11:13:41 PM
Ik zou graag een radio starten die slechts 22 uur per week uitzendt. Ik ben in het bezit van een SABAM-licentie en een SIMIM-licentie voor kleine webcaster. Weet er iemand of er nog andere formaliteiten moeten vervuld worden om volledig in regel te zijn met de Belgische wetgeving? Ik denk dat ik met de twee licenties voldoende heb om legaal uit te zenden. Met dank voor jullie antwoord!

Als ik heel eerlijk ben weet ik dat niet precies voor Belgie. Als ik de 2 vormen bekijk moet dat voldoende zijn alleen zie ik het woord DJ staat, ik denk dan aan performance on stage en daar gelden andere regels voor dan voor uitzending op radio of internet stream. Voor stage performing heb je een hoeveelheid luisteraars die in de zaal passen, 200 tot 1000 of meer. Via internet wordt dat groter. In Nederland heb je Buma Stemra en ik betaal zelf voor de hoeveelheid slots die ik kan bedienen. Dat houd in 200 slots zijn 200 potentiele luisteraars en daar betaal ik voor. Meer slots = meer luisteraars en dus een hoger bedrag. Voor FM en AM wordt er een potentieel bereik berekend dus niet hoeveel mensen luisteren naar je stream maar hoeveel mensen kun je bereiken. Als je dus 35.000 bewoners kan bereiken in een dorp dan betaal je voor dat aantal.

Ik weet niet of ik het zo goed heb uitgelegd of dat het een beetje duidelijk is. Misschien hebben anderen nog een suggestie of een idee?
Running 3 editions V1.8.2 at www.salto.nl and v1.8.2 at radio251.nl. ( NOW with 2 live studio's! )

FreerunMedia

Quote from: Pascal on January 11, 2017, 03:46:32 PM
Bedankt voor uw antwoord! Ben nog op zoek hoe ik mijn muziek-cd's legaal kan gebruiken. Vind het wel vreemd dat je geen kopie van je originele cd's mag maken terwijl de meeste automatiseringssoftware enkel zo werkt... Hoe doen de grote radio's dat feitelijk?

Nou je mag altijd een copy maken voor eigen gebruik maar zodra je dat uit gaat zenden zijn daar regels voor. De belangrijkste is dat er betaald wordt voor de gedraaide muziek. Je kan de muziek dus wel gewoon digitaliseren. Omdat je kosten afdraagt voor het draaien van muziek is dat dus afgedekt. Komt ook nog bij dat je tegenwoordig muziek als download kan kopen en dan heb je geen cd meer in handen. Ik zeg gewoon digitaliseren en zet je het op een stream, gewoon de buma/stemra kosten betalen en je zit safe. ( Voor België is dat SABAM )
Running 3 editions V1.8.2 at www.salto.nl and v1.8.2 at radio251.nl. ( NOW with 2 live studio's! )