RadioDJ - Free Radio Automation Software Forum

Logo op Icecast-stream

Logo op Icecast-stream
« on: July 16, 2020, 09:25:21 PM »
Ik wil graag op mijn internetstream een logo meesturen, net zoals 'echte' zenders. Ik zie bij geen enkele streaming software, momenteel gebruik ik of MB Recaster (max MP3 192 kbits) of sinds kort Sound Empire Caster, die optie. Al een tijdje lukt het me om titels mee te sturen, helemaal zelf voor elkaar gekregen.

Maar hoe krijg ik mijn logo meegestuurd, zodat ik op mijn Logitech-radio en de app van Bluesound mijn logo zie? Ik zal maar niet beginnen over afbeeldingen van de hoesjes zoals sommige zenders bij elke plaat meesturen. Dat kan volgens mij met RadioDJ helemaal niet. Maar het logo meesturen zou al mooi zijn.

Weet iemand of dat kan bij streamen vanaf je eigen pc met Icecast (evt kan ik het wat ingewikkelder Shoutcast installeren).

Re: Logo op Icecast-stream
« Reply #1 on: July 17, 2020, 08:00:18 AM »
Ik wil graag op mijn internetstream een logo meesturen, net zoals 'echte' zenders. Ik zie bij geen enkele streaming software, momenteel gebruik ik of MB Recaster (max MP3 192 kbits) of sinds kort Sound Empire Caster, die optie. Al een tijdje lukt het me om titels mee te sturen, helemaal zelf voor elkaar gekregen.

Maar hoe krijg ik mijn logo meegestuurd, zodat ik op mijn Logitech-radio en de app van Bluesound mijn logo zie? Ik zal maar niet beginnen over afbeeldingen van de hoesjes zoals sommige zenders bij elke plaat meesturen. Dat kan volgens mij met RadioDJ helemaal niet. Maar het logo meesturen zou al mooi zijn.

Het meesturen van een logo is geen standaard binnen IceCast, maar spelers als Squeezebox gebruiken (uit m'n hoofd) de URL parameter als daar een URL van een afbeelding in wordt meegestuurd. Dus plaatje op een webserver zetten, en daar de URL parameter naar laten verwijzen zou het resultaat moeten hebben wat je zoekt.

« Reply #2 on: July 17, 2020, 12:26:03 PM »
Dat zou logisch zijn, maar ik heb het geprobeerd, even met een afb van een andere website, zowel https als http en zowel jpg als png. Op het squeezeboxforum wordt naar deze afbeelding verwezen http://radiotime-logos.s3.amazonaws.com/s25111q.png. Maar ik krijg 'm niet zichtbaar. Niet in Logitech als Bluesound-app.

Misschien weten anderen raad? NPO Radio 1 heeft voor elk programma een eigen logo, en hitradio Ö3 stuurt zelfs de hoesfoto's mee. Hoe doen ze dat mensen?

« Reply #3 on: July 18, 2020, 08:04:31 AM »
Dat zou logisch zijn, maar ik heb het geprobeerd, even met een afb van een andere website, zowel https als http en zowel jpg als png. Op het squeezeboxforum wordt naar deze afbeelding verwezen http://radiotime-logos.s3.amazonaws.com/s25111q.png. Maar ik krijg 'm niet zichtbaar. Niet in Logitech als Bluesound-app.

Misschien weten anderen raad? NPO Radio 1 heeft voor elk programma een eigen logo, en hitradio Ö3 stuurt zelfs de hoesfoto's mee. Hoe doen ze dat mensen?

Zoals ik zeg. Geloof me maar, heb het op meerdere stations draaien - inclusief hoesjes, foto's van DJs die draaien etc.

Je vult waarschijnlijk bij je streamprogramma "url" in, maar dat is de icy metadata URL - dat is een andere parameter. Die komt in de stream als "icy-url" terug. Ik weet zo geen standaard streamprogramma die het kan, maar er zullen er waarschijnlijk wel zijn. Nieuwere versies OptiCodec gaan bijvoorbeeld veel verder dan de oudere.

Wat ik doe is aan de serverkant de afbeeldingsURL "injecteren" - zal op IceCast ook wel via de metadata update URL gaan, maar dat zou je uit moeten zoeken (welke parameters je moet gebruiken. Zou bijv. StreamURL kunnen zijn ofzo).

« Reply #4 on: July 18, 2020, 11:11:06 AM »
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Ben ik nou zo dom?

« Reply #5 on: July 18, 2020, 11:26:20 AM »
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Ben ik nou zo dom?

Het is geen 3x klikken en klaar om dit voor elkaar te krijgen. Je vroeg hoe het gedaan wordt en daar heb ik op gewezen: een veld wat in de metadata meegegeven wordt waar de URL naar de afbeelding in staat. Dat metadataveld is echter niet standaard aanwezig in encoderprogramma's. Bovendien is het dan ook maar de vraag of er nog iets "tussen" jou en de icecast server zit die eventueel dat stukje data eruit filtert - een AutoDJ waarop je inlogt bijvoorbeeld.

Ik heb aangegeven hoe ik het doe voor de stations waar technisch bij betrokken ben; dat zijn geen oplossingen die je zonder technische kennis voor elkaar krijgt, en ik heb geen pointers naar encoder programma's die mogelijk wel de streamurl tag in kunnen stellen. Nogmaals: dit is dus niet de "gewone" URL tag in de metadata. Overigens is het gebruik van die streamurl tag ook maar een "hack" die gebruikt wordt, het is geen standaard. Dit in tegenstelling tot de titel die gedraaid wordt - dit is wel een standaard en daarom ook ondersteund in de encoders. Als je al blij bent dat je dat voor elkaar gekregen hebt: wat je nu wilt is een paar flinke stappen dieper in het protocol duiken.

En het heeft eigenlijk niets meer met RadioDJ te maken. Je beste kans is proberen uit te zoeken of je het rechtstreeks richting de IceCast server voor elkaar krijgt (als je daar toegang toe hebt) via een post commando. Die worden rechtstreeks vanuit RDJ ondersteund, maar het zal een ongedocumenteerd iets zijn vanuit IceCast.

« Reply #6 on: July 18, 2020, 01:39:44 PM »
Dank, ik begrijp het nu wat beter. Toch vraag ik me af of er niets iets simpeler is, want in de TuneIn-lijst op mijn bluesound-app zie ik bij lokale radio vrijwel alle zenders een logo in beeld. Of Bluesound haalt de afbeelding weer ergens anders vandaan, kan ook. Misschien de de streaming-provider dit instelt?

Dat het me is gelukt om de titels mee te streamen is een beetje cynisch bedoeld. Ik snap heus wel eaa, kom nog uit het MS-DOS-tijdperk. Zo'n 10 jaar geleden draaide ik met Edcast waar geen titels mee worden verstuurd (was toen nog niet zo standaard), toen gebruikte ik het programmaatje shoutcaster van Charlie Davy, die de titels direct injecteerde in Shoutcast of Icecast. Dat zou ik nu ook moeten hebben voor het logo, maar ik heb nog niks gevonden.

Ik zie dat Centova Cast, volgens mij veel gebruikt door streaming providers album art wel ondersteunt.

« Reply #7 on: July 18, 2020, 05:11:48 PM »
Dank, ik begrijp het nu wat beter. Toch vraag ik me af of er niets iets simpeler is, want in de TuneIn-lijst op mijn bluesound-app zie ik bij lokale radio vrijwel alle zenders een logo in beeld. Of Bluesound haalt de afbeelding weer ergens anders vandaan, kan ook. Misschien de de streaming-provider dit instelt?

Dat het me is gelukt om de titels mee te streamen is een beetje cynisch bedoeld. Ik snap heus wel eaa, kom nog uit het MS-DOS-tijdperk. Zo'n 10 jaar geleden draaide ik met Edcast waar geen titels mee worden verstuurd (was toen nog niet zo standaard), toen gebruikte ik het programmaatje shoutcaster van Charlie Davy, die de titels direct injecteerde in Shoutcast of Icecast. Dat zou ik nu ook moeten hebben voor het logo, maar ik heb nog niks gevonden.

Ik zie dat Centova Cast, volgens mij veel gebruikt door streaming providers album art wel ondersteunt.

TuneIn is iets heel anders. Als radiostation zet je bij het aanmelden er een logo bij. En als je titels meestuurt zoekt TuneIn daar een afbeelding bij. Ik ken Bluesound niet - als die TuneIn of een soortgelijk iets gebruikt komt het daar vandaan.

Centova Cast is een verzameling scripts waarbij ze tools gebruiken die in staat zijn om dit soort "eigen" tags mee te sturen. Maar wat ik al zei: het is geen 3 kliks installatie; er komt veel meer bij kijken. Dat Centovacast er een schil omheen gemaakt heeft is leuk, maar Centovacast an sich is nog steeds geen streamprogramma zoals je zelf op je PC thuis draait.

Over het algemeen zijn stations die afbeeldingen meesturen net even iets professioneler; ze hebben techneuten in dienst die fit-to-purpose installaties maken.