• Welcome to RadioDJ - Free Radio Automation Software Forum. Please log in or sign up.

Vraagje over streamen,

Started by bonanzaman, September 19, 2018, 03:15:57 PM

bonanzaman

Hallo

Wie kan mij in het nederlands  uitleggen , hoe ik via via een stream aan de praat krijg in radiodj, mischien een idee om met afbeeldingen te werken op te laten zien hoe het stap voor stap moet.

He-j

#1
Heb je al software geïnstalleerd (bijv. BUTT of MB Recaster) die er voor zorgt dat je stream naar een streamserver gaat (die staat dan weer bij een streamprovider). Je moet dus ook een streamprovider hebben.

De software heeft een ingebouwde plugin voor ShoutCast en IceCast. Dit zorgt ervoor dat jouw streamsignaal naar de ShoutCast/IceCast server bij je streamprovider gaat.

Ben dus eerst even benieuwd wat je al in orde hebt, zodat ik je verder helpen kan.

Uiteindelijk is het vrij eenvoudig. Het geluid van RadioDJ moet 'aangesloten' worden - veelal via je geluidskaart van je PC - op je software applicatie (bijv. BUTT of MB Recaster). In deze software stel je ook de inloggegevens in voor de verbinding met je streamserver van je streamprovider. De inlogegevens ontvang je via je streamprovider. Tenslotte heb je nog een player (HTML Audio Player, Tune In) nodig die je op je website plaatst zodat je radio beluisterd kan worden. De meeste streamproviders bieden vaak een HTML Audio Player aan.

In RadioDJ kun je dan weer instellen wat je op de player wilt laten zien (bijv. artiest en titel).

Op dit forum en op de site van Jhonny zijn meer mogelijkheden te lezen over streaming en webplayers.
https://dj-jhonny.nl/new-index.php
Hej Radio ► Netherlands
https://hejradio.jimdofree.com/

richardzwolle

@Bonanzaman, als aanvulling op He-J, je hoeft niet per se een streamprovider te hebben, je kunt ook Icecast- of Shoutcast-server opzetten (Icecast is wat makkelijker) en via je eigen internetverbinding streamen. Zeker bij glasvezel met 100 of 200 Mbits up kun je heel wat luisteraartjes verwennen. Bij 200 Mbits up en een stream van 192 kbits zelfs meer dan 1000. Ik weet niet of de stream-pc bij steeds meer streamklantjes trager wordt.

Ik vind het opzetten van een streamverbinding vrij lastig Na een nieuwe versie van  Win10 duurt het altijd wel een paar dagen voordat ik alles weer up en running heb. Vanuit RadioDJ versie 2 moet je met virtuele kabels werken om het geluid naar de streamsoftware (budd oid) te krijgnen. Bij versie RadioDJ 1.82 kun je met een DSP-stapelaar werken (ook wel vrij lastig op te zetten, gelukkig zijn er een paar sites met tips) en heb je alles eigenlijk binnen RadioDJ, zelfs de soundprocessing Stereotool.

Als je mijn mail wilt hebben voor meer info, geef maar even aan.

He-j

Daarom ook even de vraag wat Bonanzaman al in orde heeft.

Het opzetten van de gehele stream heeft bij mij niet langer dan twee uurtjes geduurd. Alle software en de stream die ik gebruik is volledig gratis.
Dit is de software die ik gebruik:
1. RadioDJ - radio automatiseringsprogramma
2. MB Recaster Free - voor de verbinding met de streamprovider. MB Recaster heeft diverse plugins waaronder Stereotools
3. Streamprovider - MyRadioStream (zie myradiostream.com). Na een korte registratie ontvang je direct je inloggegevens. Tevens biedt deze provider ook een gratis webplayer.

In mijn geval komt het geluid via een USB mixer (D&R Airlite). De USB Aux uitgang van de mixer is de connectie met MB Recaster. Uiteraard kun je ook gebruik maken van je interne of externe geluidskaart van je PC.
Hej Radio ► Netherlands
https://hejradio.jimdofree.com/

richardzwolle

@H-Ej, Bonanzaman is er stil van. Wellicht de handdoek in de ring.

Ik snap dat wel een beetje, het is bij mij ook altijd een heel geklooi om de server draaiende te krijgen. Wachtwoorden veranderen, shoutcastserver v2 heeft overal een wachtwoord voor, ik word dan helemaal gek van de wachtwoorden, ik weet ook niet waar ze allemaal voor dienen. De ene shoutcast-server heeft een eigen GUI, de ander bedien je via de browser. Het is altijd een slachtveld qua geïnstalleerde servers op mijn pc. Ik heb nu gemerkt dat Icecastserver veel overzichtelijker is, ook het opzetten van een tweede stream, gewoon live veranderen door live2 of en 2e stream draait.

Ik test vaak icm RadioCaster, die geeft ook goede foutmeldingen. Butt geeft bij een niet werkende stream geen enkele feedback, de streamtijd loopt gewoon door, dus je denkt het werkt, maar het werkt (vaak) niet. Via DJ Johnny heb ik diverse programma's geprobeerd, maar vond RadioCaster het lekkerst om mee te testen. Helaas geeft de Freeversie steeds om de minuut een piepje.

Ik stream nu weer vanuit 1.82, met de RadioDJ Streamer plugin, wel zo makkelijk en DSP-stacker voor Stereotool. Bij RadioDJ 2 heb je 2e virtuele audiokabels nodig, eerst van RadioDJ naar Stereotool, en dan naar de streamsoftware (RadioCaster).

Streamprovider kende ik nog niet, ik zal het eens proberen. Leuke tip.

bonanzaman

Beetje laat , maar nog bedankt voor jullie uitleg allemaal , ik heb me hier even in verdiept MB Recaster Free en ja hebt aan de praat gekregen, nogmaals bedankt